BDP Account BDP ACCOUNT

Corona

Aandachtspunten voor werkgevers in coronatijd

Vanwege de coronamaatregelen zien de werkdagen er voor veel werkgevers en hun personeel anders uit. Zeker wanneer medewerkers door de coronacrisis geheel of deels thuiswerken. Dit kan vragen oproepen over bijvoorbeeld reiskostenvergoedingen of voorzieningen voor thuiswerken. De Belastingdienst geeft uitleg over 5 onderwerpen die van belang zijn tijdens de coronacrisis.

  1. Verruiming vrije ruimte
    De vrije ruimte is voor het jaar 2020 eenmalig verhoogd van 1,7% naar 3% van het fiscale loon tot en met € 400.000. Werkgevers mogen dit percentage van hun fiscale loon onder meer besteden aan onbelaste vergoedingen. Zij kunnen dit geld gebruiken om hun personeel een bloemetje of cadeaubon te sturen en hiermee tegelijkertijd sectoren steunen die zijn getroffen door corona.
     
  2. Vaste reiskostenvergoeding en vaste kostenvergoeding
    Krijgen werknemers een vaste reiskostenvergoeding, maar werken zij vanwege corona nu grotendeels of volledig thuis? Dan is het niet nodig de vaste reiskostenvergoeding aan te passen. Zolang de coronamaatregelen gelden en als de werknemer vóór 13 maart 2020 een onvoorwaardelijk recht kreeg op de reiskostenvergoeding, mogen werkgevers blijven uitgaan van het reispatroon waarop de vergoeding oorspronkelijk is gebaseerd. Dat mag ook bij de vaste reiskostenvergoeding met nacalculatie. Onder dezelfde voorwaarden mogen ook andere afspraken over vaste vergoedingen blijven doorlopen. Bijvoorbeeld de maandelijkse vergoeding voor kosten onderweg van vertegenwoordigers.
     
  3. Thuiswerkvoorzieningen
    Een deel van de werkgevers heeft hulpmiddelen zoals een laptop of mobiele apparatuur gekocht, zodat werknemers kunnen thuiswerken. Wanneer het gaat om hulpmiddelen die volgens de werkgever noodzakelijk zijn om goed te kunnen werken (noodzakelijkheidscriterium), hoeven de kosten hiervan niet meegeteld te worden bij het belastbaar loon van de werknemers. Dit hoeft ook niet bij hulpmiddelen die de werknemer voor ten minste 90% zakelijk gebruikt, zowel op zijn werkplek als daarbuiten (bijvoorbeeld thuis). Werkgevers mogen voor het thuiswerken bepaalde ARBO-zaken belastingvrij vergoeden, verstrekken of ter beschikking stellen. Bijvoorbeeld een bureau of bureaustoel.
     
  4. Administratieve versoepelingen
    Vanwege het thuiswerken en het 1,5 meter afstand houden kan mogelijk niet aan alle administratieve verplichtingen worden voldaan. Bijvoorbeeld het fysiek vaststellen van de identiteit aan de hand van een origineel identiteitsbewijs wanneer een nieuwe werknemer in dienst treedt. In die gevallen en zolang de coronamaatregelen gelden, verbindt de Belastingdienst hier geen consequenties aan.

    Let op!
    Zodra de situatie het toelaat moeten werkgevers alsnog aan deze verplichtingen voldoen.

  5. Schriftelijke vastlegging arbeidscontracten tot 1 juli
    Sinds 2020 mag de lage WW-premie toegepast worden voor werknemers die op 31 december 2019 een dienstverband voor onbepaalde tijd hadden (met uitzondering van oproepkrachten). Dit op voorwaarde dat deze contracten schriftelijk vast zijn gelegd. Alleen dan mag u de lage WW-premie gebruiken. Vanwege corona kregen werkgevers extra tijd om dit op orde te maken. Werkgevers hebben hiervoor de tijd gekregen tot 1 juli.

Onze diensten

Fiscaal advies

Wij zorgen ervoor dat u niet langer meer wakker hoeft te liggen van die blauwe enveloppe. Uw Inkomstenbelasting aangifte wordt bij ons vakkundig verzorgd.

Meer informatie

Bedrijfsadministratie

Voor al het cijferwerk rond uw jaarrekening, administratieve automatiseringsvraagstukken en organisatie kunt u bij BDP Account terecht.

Meer informatie

Salaris administratie

Salarisadministratie is precisiewerk. BDP Account neemt u alle zorgen uit handen. Wij zorgen ervoor dat het met uw loonadministratie wel goed zit! 

Meer informatie

Grensarbeid

BDP Account ligt als administratie- en belastingadvieskantoor dicht bij de Nederlands-Belgische grens. Hierdoor hebben wij automatisch veel ervaring met grensarbeid.  

Meer informatie

MENU